Vliegtuigrally 2013 – Verslag

De eerste zondag van oktober was het weer zover.
Alex en Christophe organiseerden voor het derde jaar op rij hun ‘Clubrally’. Dezelfde succesformule van de voorgaande edities bleef behouden.

De vroege rit met de wagen naar de vliegclub vond helaas plaats onder very intensive IFR condities. Niettegenstaande dit waren bijna alle deelnemers tijdig aanwezig in de Kobbe. De weersomstandigheden zouden sowieso verbeteren waardoor er geen enkele reden was de activiteit te annuleren. Na de briefing was er aldus nog ruim tijd voor wat (stoere) al dan niet vlieggerelateerde gesprekken terwijl de aanwezigheid aan de bar ook de clubkas ten goede kwam.
Ondertussen staarden we ook ontelbare malen in de witgrijze massa op zoek naar de eerste fragmenten van blauwe hemel.

mist_opstijgendemist

Met twee uur vertraging gingen we dan uiteindelijk van start.
De verscheidene teams, veertien in totaal, startten allen afzonderlijk telkens met een interval van een kwartier.
Ondertussen wisten we uit de briefing dat er enkel strafpunten te verdienen waren. Tijd was uitermate belangrijk en verkeerdelijk gokken kon je vele strafpunten opleveren.

2013-10-06 13.59.32

De eerste opdracht bestond uit een navigatievlucht verdeeld over vijf trajecten. In de enveloppe zaten er, per traject, enkele foto’s van ondermeer kastelen, kruispunten, fabrieken, en dergelijke. Bedoeling was deze locaties op de low-air kaart te plaatsen.
Het eerste onderdeel van deze navigatie zoektocht stopte bij het aantreffen van een grote letter ergens op het einde van de laatste leg. Voor wie de letter ‘X’ gemist had, hij lag ten Zuidwesten van het dorpje Langemark. Nabij het einde van de A19 zochten we ook nog naar twee herkenningspunten waarop er terug koers gezet werd naar Moorsele.

Precies een uur later, althans dat was de bedoeling, werd ‘middle of downwind’ gemeld waarop we ons in gereedheid brachten voor de tweede proef, de precisie noodlanding. Van op 1500 ft ging de motor op idle en ‘zweefden’ we het terug in het circuit tot de wielen veilig op de grond stonden, liefst in de afgebakende zone. Vele van ons moesten helaas toegeven dat dit ver van een geslaagde oefening was. Waarmee we terloops ook nog maar eens het belang van touch and go en motorsimulatie training benadrukken. Regelmatig oefenen blijft de boodschap.

foto (13)

Ter hoogte van een vol terras vond de parkeerproef plaats. Het neuswiel, of het raakpunt van langsas en de denkbeeldige lijn van beide hoofdwielen voor de taildraggers, moest zo dicht mogelijk bij het centerpunt van een cirkel geparkeerd worden.
Om af te ronden volgen nog vier theoretische (on)logica-vragen. En zelfs op het te laat afgeven van het antwoordformulier kunnen ‘foute’ punten gescoord worden.

foto (26)

Na een drietal uur hebben alle teams hun missie volbracht en terwijl we intussen allen reeds volop in de nazomer zon van een braadworst aan het genieten zijn telt de jury de resultaten na.
Alvorens het eindklassement verkondigd wordt krijgt één team de eervolle troostende vermelding van pechvogel van de dag. Omwille van een verkoudheid kreeg de ‘rode neus’ helaas zijn motor niet opgestart…

foto

En op de derde plaats zijn geëindigd:

David en Freddy met een Robin, voorbijgegaan door Francis en Marnic in hun Sirus. Het enige uit professionele piloten bestaande team, Brecht en Vincent, behaalden net als vorig jaar, ditmaal met een Cessna, terug de eerste plaats. Het was hen geraden. Proficiat !

Het VCM-bestuur.

Special thanks to:
Alex en Christophe voor de organisatie!
Jan voor het verslag!

Klik hier voor alle foto’s


Posted in Berichtenwith no comments yet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *