Club Nav 2013 – Verslag

VMCLogoTransp

Zondag 21 juli, nationale feestdag, het ideale moment voor een uitstap naar het buitenland.

Midden in de, voorlopig, eerste hittegolf dit jaar lijden we alvast geen kou.

Over het aantal deelnemers van onze eerste gezamenlijke navigatie vlucht dit jaar zijn we ook heel tevreden.
Tien toestellen waarvan negen ULM’s met een bemanning variërend van leerling- tot ervaren piloot of gewoon passagiers al dan niet functionerend als navigators.

Het is eveneens de eerste buitenlandse vlucht voor een nagenoeg splinternieuwe zelfgebouwde CH701 uit Maillen.

Nadat iedereen individueel een vluchtplan had doorgestuurd starten we stipt om 10.00 uur richting Saint Omer (LFQN) in Noord-Frankrijk. Acht toestellen stijgen vanuit Moorsele probleemloos op tussen de klimmende of dalende Cessna Caravans die omwille van de springweek met in totaal vier ‘para-bakken’ hun lading lossen. Twee andere vliegtuigen vertrekken vanuit Wevelgem/Kortrijk om ons in Saint Omer te vergezellen.

2013-07-21 11.41.20

Na het afbellen van de vluchtplannen en een Frans ontbijt in open lucht maken we ons klaar voor Leg 2 van het traject.

Het is een mooi beeld om onze twee A-22 clubtoestellen naast hun gele ‘broertje’ uit Wevelgem te zien staan.

2013-07-21 10.43.04NAV EBMO1 016s

Hoewel we binnenkwamen op de verharde runway 09 kiezen we nu voor het gemak de tegenovergestelde richting, piste 27. Gezien er geen wind is maakt dit ook niet veel verschil uit.

IMG_6664s

Via Cap Blanz Nez, die volledig bedekt is door de wolken volgen we zuidwaarts de kustlijn tot aan de monding van de Somme. Lille Info vraagt enkelen van ons te klimmen tot op 2500 ft teneinde op veilige afstand te blijven van het in- en uitgaand vliegverkeer van het druk bezochte Le Touquet.

NAV EBMO1 020sNAV EBMO1 039s

Onderweg stellen we helaas vast dat het vliegveldje ten zuiden van Boulogne-Sur-Mer (Alprech, Le Portel) nog steeds volledig ingenomen is door caravans en woonwagens. Wie een vlieguitstap met een romantische picknick aan het strand gepland heeft is er aan voor de moeite.

NAV EBMO1 034s

Over het prachtige natuurreservaat van de baai van de Somme vliegen we terug landinwaarts naar Abbeville (LFOI) waar we opgedragen worden te landen op de 20 hoewel de andere richting evenveel gebruikt wordt. Maar dit levert geen enkel probleem op.

In het restaurant bij de aerodrome maken we kennis met de onthaastte Franse sfeer mentaliteit. Niet erg, want gezien het warme weer reageren we vandaag allen wat trager.

Na het (na)middagmaal gaat het richting Lens (LFQL). Een relatief korte rechtlijnige vlucht maar voor wie enkel op kaart navigeert weet dat er maar weinig herkenningspunten zijn. In ons toestel spelen we het spel ‘eerlijk’ en laten we de GPS uit. Drie andere ULM’s van onze groep die in de verte onder en naast ons dezelfde koers vliegen bevestigen dat we de goede richting uit gaan.
Via een standaard linkerhand circuit landen we op de het gras van Lens.

21072013144

Terwijl de enkelen via de beschikbare computer de vluchtplannen versturen herplaatsen anderen enkele tafels en stoelen in de schaduwzijde langsheen de voorgevel van het cafetaria.

De laatste etappe loopt via de westelijk hoek van Lille CTR. Het waypoint is het stadje Aubers waardoor we in feite vliegen over het onopvallend vliegveldje van Herlies (LF5930) met zijn typerende kleine aero-bulle hangar. Maar waarschijnlijk niemand die zich hier bewust van was.
Omstreeks 18.00 uur landen de zeven home-based toestellen terug op hun vertrouwde Moorsele.

Het was een aangename zwoele clubuitstap met in totaal eenentwintig tevreden zielen en kijken allen al uit naar de volgende VCM-activiteit!

Het VCM-bestuur

Klik hier voor alle foto’s


Posted in Berichtenwith 1 comment.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *