Opleiding

VMCLogoTransp

ULM vliegen bij VCMOpleidingHoe word ik ulm pilootTheorie opleidingPraktische opleidingVergunning vernieuwenPPL -> ULM
Ultralightvliegen bij VCM
  • Lidgeld club              € 135,00 jaarlijks (€ 85,00 wie jonger is dan 25 jaar)
  • Huur A22L                € 80,00 /uur (via een vlieg-saldo, incl. benzine + verz.)
  • Huur VL3                  € 100,00 /uur (via een vlieg-saldo, incl. benzine + verz.)
  • Instructeur         +/-  € 35,00 /uur (tijdens de praktijkopleiding)

(BNP Paribas Fortis: IBAN BE29 0014 3835 1564 – BIC GEBA BE BB)

Word lid van onze toffe club, met zijn gezellig clubhuis, regelmatige vlieguitstappen, geleide bezoeken en gezellige club-etentjes.

Infofolder Lid worden

ULM opleiding bij vliegclub Moorsele

De ulm-opleiding onderscheidt zich hier van het motorvliegen door een vereenvoudigde, moderne en betaalbare opleiding.

De opleiding bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel.

Van zodra je de medische keuring hebt gepasseerd, bekom je een oefenvergunning en kan je onmiddellijk starten met de praktische opleiding met een instructeur op ons A22 lestoestel.

Infofolder Lid worden Video  Inschrijven theoretische opleiding

Hoe word ik ulm piloot

Leeftijd:

Daarvoor moet je minstens 16 jaar zijn.

Medisch:

Medisch onderzoek klasse 4: Het medisch onderzoek kan gebeuren op een expertisecentrum of bij een erkende Authorised Medical Examiner (AME arts):

  • Expertisecentrum voor Luchtvaartgeneeskunde
    Simon Bolivarlaan 30 (bus 3) 1040 Brussel
    Tel: 02/524 97 97 – Email: medex@health.fgov.be – Prijs  : € 241,77  (in 2015)
    of bij een erkende  AME arts (gespecialiseerde huisarts) + een onderzoek bij een oogarts
  • Aanvraagformulier medisch onderzoek expertisecentrum
  • Lijst AME artsen
  • Document in te vullen door een oogarts
  • Prijzen (voor initieel onderzoek klasse 4 = €240,29 – alle onderzoeken inbegrepen)

Documenten:

  • Een getuigschrift van goed gedrag en zeden, dat minder dan een maand voordien werd afgeleverd en bestemd is voor een administratie.

Kostprijs:

  • Betaling van 125,00 € (in 2014) (94€ voor bevoegdverklaring + 31€ voor vliegboek) op de rekening van de Administratie van de Luchtvaart (betalingsgegevens na aanvraag en per overschrijving)

Foto’s:

  • 2 pasfoto’s
    • Dit alles op te sturen naar:
      • FOD Mobiliteit en Vervoer
        Directoraat-generaal Luchtvaart
        Dienst Vergunningen
        Vooruitgangstraat 56
        1210 BRUSSEL
      • 02/277 43 11 (best telefonisch informeren voor de recentste prijzen)

Infofolder

Theorie opleiding

Tijdens de wintermaanden worden in onze club theoretische lessen gegeven van alle vakken die noodzakelijk zijn om je vliegvergunning te behalen.

De volgende vakken worden hier behandeld:

Aerodynamica:

  • De aerodynamische krachten op de vleugel, het effect van de besturingsorganen, draagkracht, luchtweerstand en fijnheid.

Meteo:

  • Lucht, luchtdruk, temperatuur, winden, wolken, thermische en topografische effecten.

Techniek van het vliegen:

  • Techniek van het opstijgen – vliegen in kalme lucht – controle van de hoogte en richting in rechtlijnige vlucht en in de bocht – gebruik van de luchtstromingen – techniek van het landen.

Luchtvaartreglementering:

  • Alles in verband met de wetgeving omtrent ultralightvliegen, luchtruim, vliegvelden en reglementatie.

Van zodra de instructeur oordeelt dat je klaar bent voor het praktisch examen, kan je het praktisch examen afleggen bij een examinator, die je de praktische en theoretische proeven zal afnemen om je vergunning behalen.

Na het slagen in het theoretische en praktische examen bekom je dan je ultralightvergunning.

Na 30 uren solovliegen kan je je passagiersaantekening bekomen bij je instructeur en mag je passagiers meenemen op je vluchten.

Vanaf dan kan je uw passagier mee laten genieten van de driedimensionele vrijheid in de lucht en kan je reisjes maken in binnen en buitenland.

Theorievragen test  Inschrijven theoretische opleiding

Praktische opleiding

Samen met de instructeur leer je stap voor stap de vliegtuigbesturing: taxiën, opstijgen, landen, navigatie, vliegplanning, kortom alles wat je moet kennen om zelfstandig een ULM te besturen.

Het toestel dat onze club ter beschikking heeft is een Aeroprakt A22L, één van de beste opleidingstoestellen in zijn soort. Het toestel is makkelijk te vliegen, veilig en vergevingsgezind voor beginnende piloten.

Na +/- 10u en afhankelijk van je leerritme, zal de instructeur je alleen laten vliegen rond het vliegveld.

Een zalig gevoel om alleen, onder toezicht van de instructeur, een ultralight te besturen.

Tussenin zal je regelmatig vluchten uitvoeren met je instructeur, die je de nodige knepen van navigatie en vliegplanning zal aanleren en je zal voorbereiden op je praktisch examen.

Infofolder

Vergunning vernieuwen

Medical vernieuwen:

Lijst Authorised Medical Examiners (AME artsen)

Aanvraagformulier wedergeldigmaking vergunning: Formulier downloaden

Formulier invullen en nagaan indien voldoende uren in laatste 24 maanden:

  • indien minder dan 50u dan moet u een een verklaring van een moniteur voorleggen waarin het behoud van geschiktheid bevestigd wordt.
  • indien min 50u gevlogen is de geschiktheid voldoende door voorleggen van vliegboek

Betaling:  44,00 € (in 2014):

Op de rekening van de Administratie van de Luchtvaart (betalingsgegevens na aanvraag en per overschrijving)

Documenten op sturen naar DGL:

Volgende documenten op te sturen :

  • persoonlijk vluchtenboek correct ingevuld (indien nodig afgetekend instructeur)
  • verklaring behoud geschiktheid indien nodig
  • kopie van geneeskundig attest

Opsturen naar:

  • FOD Mobiliteit en Vervoer
    Directoraat-generaal Luchtvaart
    Dienst Vergunningen
    Vooruitgangstraat 56
    1210 BRUSSEL
    Tel: 02/277 43 87
Met een geldige PPL vergunning een ULM licentie behalen

Praktisch:

  • geldige PPL vergunning telt als oefenvergunning ULM
  • medische klasse 2 = OK
  • geen minimum aantal ULM vlieguren voor afleggen examen. Afhankelijk van vorderingen en goedkeuring instructeur
  • nieuw logboek aanvragen ofwel op afzonderlijke bladzijden in PPL logboek

Examen:

  • bij voorkeur op thuisbasis
  • theorie (aerodynamica, meteo, vluchtbeginselen,..) bij examinator op dag van praktijk.
  • praktijk: – 10x take off en landing (of touch & go + circuits)
  • 3x landen op <20 meter van doel
  • 1x landen op <30 meter van doel op idle (simulatie noodlanding)
  • herstellen uit symmetrische stall
  • navigatie tussen twee punten op > 35 kilometer
  • geen wetgeving/reglementering te Brussel

Passagier vervoeren:

  • na slagen examen
  • in totaal 10 solo uren gevolgen te hebben
  • na checkvlucht bij een instructeur.

— SEE YOU IN THE AIR AS A VCM PILOT —